MPK Wrocław nie zwalnia inwestycyjnego tempa. Gruntowną przebudowę przejdzie teraz hala postojowa nr 1 w zajezdni tramwajowej Gaj przy ul. Kamiennej. Prace potrwają półtora roku.
– To kolejny krok w kierunku stworzenia nowoczesnego, bezpiecznego i w pełni funkcjonalnego zaplecza do obsługi tramwajów we Wrocławiu. Dzięki tej modernizacji poprawią się zarówno warunki pracy, jak i możliwości techniczne utrzymania taboru – powiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. Tramwaje we Wrocławiu.
Kolejne prace w zajezdni tramwajowej na Gaju
W ramach inwestycji – jak informuje MPK – przebudowana zostanie niemal cała hala nr 1, a także fragmenty hal nr 2 i 3. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę torowisk i kanałów rewizyjnych, budowę nowego magazynu, przebudowę instalacji oraz dostawę nowoczesnych urządzeń warsztatowych.

Nowe torowisko wewnątrz hali pozwoli na bardziej efektywne przemieszczanie się tramwajów i sprawniejszą ich obsługę techniczną. Dzięki temu hala zyska nową funkcjonalność i będzie mogła przyjąć więcej składów na bieżące przeglądy i naprawy.
Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie wyposażenie hali w nowoczesny sprzęt: tokarkę podtorową do obróbki kół i tarcz hamulcowych, żuraw kolumnowy o udźwigu pół tony i sterowaniu przewodowym, podnośnik 8-kolumnowy do bezpiecznego podnoszenia całych wagonów, podest roboczy jednostronny o długości ok. 35 m. Do tego dojdą prasy hydrauliczne, piaskarka kabinowa, odciągi przemysłowe oraz wózek widłowy. Całość zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie – przewidziano m.in. odłączanie napięcia w sieci trakcyjnej podczas pracy urządzeń.
Warto przypomnieć, że to kolejne prace w zajezdni tramwajowej przy ul. Kamiennej. Wiosną ubiegłego roku
zakończył się trwający od sierpnia 2023 roku remont hali nr 2. Zabytkowy obiekt odzyskał dawny blask.
Długofalowe korzyści dla MPK WrocławMPK Wrocław informuje, że celem inwestycji jest nie tylko poprawa techniczna hali, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa, efektywności pracy oraz wydłużenie żywotności taboru. Modernizacja umożliwi również bardziej kompleksową obsługę pojazdów bez konieczności zlecania kosztownych prac na zewnątrz.
Wiceprezes MPK zaznacza, że modernizacja hali nr 1 na Gaju, to coś więcej niż remont. – To strategiczny krok w stronę nowoczesnej, niezawodnej komunikacji miejskiej. Dzięki tej inwestycji unowocześniamy zaplecze techniczne i podnosimy standardy obsługi taboru, co bezpośrednio przełoży się na punktualność, bezpieczeństwo i komfort pasażerów – tłumaczy Przemysław Nowicki.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Zakład Sieci i Zasilania (lider) oraz Gut Budownictwo (partner). Inwestycja prowadzona będzie w formule "projektuj i buduj", co oznacza, że prace rozpoczną się od etapu projektowego. Maksymalnie pół roku ma potrwać opracowanie dokumentacji, a 10 miesięcy realizacja robót budowlanych po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
Inwestycja trwająca w sumie półtora roku ma kosztować ponad 16,6 mln złotych.